Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

25.03.2025 05:03

Sikkerhetsstøtdempere fra ACE: spesialister på nødstopp for kamerabevegelser

Stadig raskere filming, stadig høyere oppløsning på bildene - med den digitale utviklingen i produksjonsselskapenes og TV-stasjonenes studioer øker kravene til utstyrets kvalitet og sikkerhet. En markedsleder innen kamera-, skinne- og kransystemer tar ingen sjanser og satser på hydrauliske sikkerhetsstøtdempere som bremseteknologi.

 

"Solid støtte på hvert eneste sett" er kvalitetsløftet til Egripment, et globalt selskap som spesialiserer seg på teknisk utstyr til film- og TV-team samt tilhørende tjenester. De nederlandske ekspertene underbygger sin blanding av høyteknologi og tjenester med en livstidsgaranti på kameradollyer, skinner og kransystemer. Det er derfor ikke overraskende at løsninger fra Egripment er å finne på TV-show og -arrangementer, både på utendørs sett og i studioer. Selskapet leverer for eksempel stående og hengende skinnekonstruksjoner og matchende fjernstyrte kameravogner. Andre fordeler som Egripment kan bidra med til ethvert filmsett med sitt tekniske utstyr, er blant annet designkompetansen. Dette er nødvendig fordi produksjonsselskaper og kringkastere må forholde seg til den økende bruken av levende bilder i verdensomspennende medier, samt til den tekniske utviklingen med stadig bedre digitale bilder til kommersielt og privat bruk, med mer profesjonalitet fra A til Å.

 

Rick Velthof, Egripments globale salgssjef, bruker denne sammenligningen for å illustrere kravene som stilles til Egripments design: "Mens det for ikke så lenge siden fortsatt var mulig å avslutte kamerabevegelser ved hjelp av elektronisk styrte stoppere og å sikre den fjernstyrte kameradollyen på skinnesystemet i endeposisjonene ved hjelp av gummibuffere, er dagens hastigheter i studioer eller på sportssendinger for høye for denne typen sikkerhetselementer. Dette gjelder også oppløsningen som kan oppnås med opptaks- og avspillingsenheter, som er 8K. Under disse forholdene er det knapt noen produksjon som har råd til å bruke mye tid på å rekalibrere resten av utstyret, for eksempel kontrollmonitorer og lyssystem, hvis en kameravogn på grunn av betjeningsfeil eller strømbrudd krasjer inn i gummistøtfangerne og spretter ut igjen, spesielt siden dette i noen tilfeller kan ta opptil tre dager."

 

I tillegg til uakseptable nedetider på det visuelle området er det også auditive aspekter, fordi bremsebevegelsene til de fleste servomotorer og spesielt gummibuffere ikke er lydløse og forstyrrer lydteknikerne i arbeidet deres. Det viktigste er å forhindre enda mer kostbare skader hvis dollyen og kameraet blir alvorlig skadet i en kollisjon ved enden av sporet. For å forhindre denne typen ulykker på settet undersøkte teamet hos Egripment markedet for sikkerhetsprodukter innen lineær teknologi, og ble oppmerksomme på ACE Stoßdämpfer GmbH fra Langenfeld. Dette skyldtes delvis tilstedeværelsen på nettet og det brede utvalget av løsninger innen dempingsteknologi på www.ace-ace.de, og delvis den personlige tilstedeværelsen til ACEs salgsteam i Nederland.

 

Den siste mannen som står igjen

 

Rick Velthof fra Egripment: "I tillegg til det gode inntrykket vi allerede hadde fått på ACEs nederlandskspråklige hjemmeside, var Ralf Küppers fra selskapets tekniske felttjeneste rask til å svare og villig til å besøke oss på kort varsel, ta en nærmere titt på konstruksjonen og tilby oss en hydraulisk dempingsløsning som passet perfekt."

 

På stedet, i Nederhorst den Berg nord i Nederland, som ligger i umiddelbar nærhet av Hilversum, internasjonalt kjent for sin TV- og radiostasjon, gjorde Ralf Küppers seg kjent med de ulike skinnesystemene og dollyene samt nøkkeldataene om vekt, hastighet og distanse som skulle tilbakelegges, takket være Egripment-teknikerne. "Som sportsentusiast som allerede hadde sett de moderne fjernstyrte kameraene i aksjon, for eksempel de som følger med svømmerne under konkurranser, dro jeg til Egripment med en grov idé om ytelsen til den lineære teknologien og retardasjonskraften som kreves for den. Der innså jeg at i dette tilfellet måtte alt gå jevnt og stille under en nødstopp - og det raskt." Derfor brukte han ACE-designprogramvaren på www.ace-ace.de/de/berechnungen/sicherheitsprodukte/online-berechnung.html#step2-horizontal, la inn nøkkeldataene for masse, hastighet og avstand og foreslo å prøveinstallere to SCS33-25EU sikkerhetsstøtdempere i enden av hver av skinnestrukturene som var satt opp for testformål.

 

Disse hydrauliske maskinelementene, som har en levetid på opptil 1000 belastningssykluser og er konstruert utelukkende for nødstoppoppgaver, utfører sine tjenester på en pålitelig måte i tusenvis av industrielle applikasjoner som siste skanse for å beskytte lineære strukturer. På den annen side fungerer de som en kollisjonspute for følsomme komponenter som vogner og for komponentene som er montert på dem, som akselereres på sporet og om nødvendig må bremses til 0 km/t umiddelbart og uten rebound-effekt når de passerer endeposisjonen. Det var altså ingenting i veien for at disse sikkerhetskreftene, som også brukes i portal- og transportørsystemer, maskineringssentre eller automatiske plasseringsmaskiner, skulle få sin debut i film og TV.

 

Stumfilm

 

Takket være den kompakte konstruksjonen med en størrelse på M33x1,5 og den gjennomgående gjengen kunne sikkerhetselementene, som hver veier 0,5 kg, raskt integreres i konstruksjonen, og med sine mørke ytterkropper av herdet stål gjør de en god figur i det antrasittfargede eller grå utstyrsmiljøet på et filmsett.

 

Rick Velthof og teamet hans har fått gode tilbakemeldinger fra kundene om økt sikkerhet og flere bruksmuligheter takket være den hydrauliske dempingsteknologien. Denne viser ikke bare sin styrke ved full kamerabevegelse og maksimale hastigheter på 0,5 m/s, men imponerer også i den andre enden av hastighetsskalaen, ettersom sikkerhetsdemperne fra ACE kan trekkes inn ved minimum 0,02 m/s i krypehastighet. Det bygges ikke opp noe dynamisk trykk i karosseriet, slik at den fjernstyrte innkjøringen mot støtdemperne kan utføres lineært, nesten som i slow motion og nesten lydløst av teamet på settet. Med dagens høyautomatiserte teknologi og den høye følsomheten for støy i studio er dette en ytterligere fordel i forhold til den forrige generasjonens solid-state-dempere, som så gamle ut.

Flere nyheter

I januar hedret ACE Stoßdämpfer GmbH vinnerne av studentkonkurransen INNOVACE 2024 ved...

I januar hedret ACE Stoßdämpfer GmbH vinnerne av studentkonkurransen INNOVACE 2024 ved...

To tyske selskaper har i mange år hatt et vellykket samarbeid innen måleteknikk for å kun...

FLASH Filmproduktion konsulterer ACE for den nyeste faktahistorien i "Sendung mit der Ma...

ACE Stoßdämpfer GmbH og Burat & Klein Datentechnik GmbH har i mange år sa...

ACE Stoßdämpfer GmbH utvider sitt utvalg av maskinelementer og presenterer for f&osla...