Katalog

OKS Spezialschmierstoffe GmbH

OKS Spezialschmierstoffe GmbH

  • ISO 9001:2015
  • ISO 14001:2015
  • ISO 45001:2018

OKS Spezialschmierstoffe GmbH

  • ISO 9001:2015
  • ISO 14001:2015
  • ISO 45001:2018

02.02.2024 01:02

Riktig smøring av valselagrene reduserer maskinens nedetid på grunn av lagerskader og øker driftssikkerheten

Funksjonsprinsipp og typer rullelager

Rullelagre muliggjør friksjonsredusert rotasjonsbevegelse mellom ulike maskinkomponenter.
I teknologien brukes derfor rullelagre blant annet til å styre og støtte aksler og aksler. Valselagre er basert på prinsippet om rullende friksjon: De består av en indre og en ytre ring som rullende elementer ruller mellom, og som holdes adskilt av et bur for å redusere friksjon og slitasje ytterligere. Avhengig av belastningen brukes ulike typer rullende elementer, for eksempel kuler eller ruller. På grunn av rullefriksjonen som er forbundet med rulleelementets form, er kulelagre spesielt egnet for høye hastigheter, mens rullelagre er bedre egnet for høye belastninger.

Oppgaver for rullelagersmøremiddelet

Målet med smøring av rullelageret er å forhindre metallisk kontakt mellom rulle- og glideflatene ved hjelp av en smørefilm for å redusere glidefriksjonen i rullelageret ytterligere. Videre fører smøringen av rullelageret til en forbedring av slitasjebeskyttelsen. Dette forhindrer lagerskader, forlenger lagerets levetid og øker driftssikkerheten. Avhengig av type smøremiddel (olje eller fett med passende tilsetningsstoffer), har smøremiddelet i rullelageret i tillegg oppgaver som korrosjonsbeskyttelse, avledning av varme fra lageret, beskyttelse av lageret mot innvendig og utvendig forurensning, demping av lagerets driftsstøy og understøttelse av tetningseffekten til lagertetningene.

Beslutningskriterier for fett- eller oljesmøring
Fettsmøring brukes i ca. 90 % av alle rullelagre. De viktigste fordelene med fettsmøring er

  • svært lav konstruksjonsinnsats
  • god støtte for lagerets tetning
  • lang levetid
  • lavt friksjonsmoment
  • gode nødkjøringsegenskaper med faste smøremidler
  • gode støydempende egenskaper
  • Ved riktig valg gir smørefett pålitelig smøring for et bredt spekter av hastigheter og belastninger for alle lagertyper unntatt sfæriske rullelager.

Oppbygging og karakterisering av smørefett
Smørefett består av en baseolje som er bundet av et fortykningsmiddel. Resultatet er at oljen forblir ved smørepunktet. Der sørger den for effektiv beskyttelse mot friksjon og slitasje og forsegler smørepunktet mot ytre påvirkninger som fuktighet og fremmedlegemer. Fett er derfor ideelt til bruk i rullelagre. De typiske ytelsesegenskapene til et smørefett, som dråpepunkt, bæreevne og vannbestandighet, bestemmes av baseoljen og fortykningsmiddelet. Tilsetningsstoffene som tilsettes smørefettet, forbedrer korrosjons- og slitasjebeskyttelsen, bære- og klebeevnen og aldringsbestandigheten.

Egenskaper for valg av valselagerfett

Valg av valselagerfett er basert på valselagerets konstruksjon og materialet i valselagerhuset (metall eller plast), samt drifts- og bruksforhold som driftstemperatur, turtallsområde, trykkbelastning og miljøpåvirkning (vann, støv eller aggressive medier). Følgende egenskaper er tilgjengelige for å karakterisere et rullelagerfett.

1. NLGI-klasse

For smørefett er konsistensen parameteren for fettets styrke. Klassifiseringen av smørefett i henhold til NLGI går fra svært mykt (klasse 000) til svært fast (klasse 6). Smørefett i NLGI-klasse 1-4 er egnet for bruk i rullelagre.

2. Slippunkt (i °C)

Slippunktet til et smørefett er den temperaturen der fettet blir flytende. Den er betydelig høyere enn den anbefalte driftstemperaturen, som i et rullelager ikke bare bestemmes av omgivelsestemperaturen, men også av varmen som utvikles i lageret under drift.

3. VKA-verdi

Fireballtesteren er en testanordning for smøremidler som brukes ved høye overflatetrykk. Den består av en roterende løpekule som glir på tre stasjonære kuler. Under testen av smøremiddelets maksimale belastningsabsorpsjon utsettes kulen for en testkraft som gradvis økes til firekulesystemet sveises som følge av friksjonsvarmen.

4. DN-verdi (hastighetsfaktor)

DN-verdien angir den maksimale omkretshastigheten som et smørefett kan brukes opp til i et rullelager. Den beregnes ut fra lagerhastigheten, den gjennomsnittlige lagerdiameteren (i mm) og en faktor som tar hensyn til glidefriksjonskomponenten i lagerkonstruksjonen.

5. SKF Emcor-verdi

SKF Emcor-metoden brukes til å vurdere de korrosjonshindrende egenskapene til valselagerfett. Fettet tilsettes vann og testes for korrosjon i selvjusterende kulelagre med en definert driftstid, hastighet og visse stillstandstider i henhold til DIN 51802. Hvis den visuelle inspeksjonen av testringene ikke viser noen korrosjon, er korrosjonsgraden 0. Hvis korrosjonen er svært alvorlig, er korrosjonsgraden 5.

Smøring av rullelagre

En viktig forutsetning for høy driftssikkerhet for et rullelager er kontinuerlig tilførsel av smøremiddel. Lagerprodusentens anvisninger må følges når lageret smøres for første gang eller ved ettersmøring. Lageret må fylles på en slik måte at alle funksjonsflater smøres på en pålitelig måte. Saktegående lagre (DN-verdi < 50 000) og lagerhusene kan fylles helt opp, hurtiggående lagre (DN-verdi > 400 000) kan fylles opp til 1/4 av det frie lagerrommet. Ellers anbefales det å fylle opp til 1/3.

Fettsmurte lagre er tilstrekkelig pålitelige hvis ettersmøringsintervallene ikke overskrides. Ettersmøring er nødvendig hvis fettets levetid er kortere enn lagerets forventede levetid. Ettersmøring utføres med fettsprøyte eller automatiske smøresystemer. Hvis det er mulig, bør ettersmøring utføres under drift. Ettersmøringsmengden er 50-80 % av den opprinnelige påfyllingsmengden. Hvis det ikke er mulig å fjerne det brukte fettet, bør fettmengden begrenses for å unngå oversmøring av lageret.

Hvis ettersmøringsintervallene er lange, bør fettet skiftes ut så fullstendig som mulig. Før du bytter til en annen type fett, må rullelageret alltid rengjøres eller ettersmøres til det gamle fettet er presset helt ut av lageret. I dette tilfellet må smøremidlenes blandbarhet og materialkompatibilitet kontrolleres på forhånd.