Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

15.05.2024 01:05

Action, TUBUS! Strukturelle dempere fra ACE på filmsett

TUBUS strukturdempere er for filmstjerner det stuntmenn er for dyre filmkamerasystemer: De tåler alt under actionscener og beskytter samtidig mot ulykker. I motsetning til stuntmennene tåler disse solid-state-demperne fra ACE mer enn en million harde slag og vibrasjoner uten å bli skadet. Det er grunn nok til at filmteknikerne hos IDEA VISION GmbH har gitt disse demperne en viktig rolle.

"Ingenting er så bra at det ikke kan bli bedre", sier Mark Fellinger fra IDEA VISION GmbH. Selskapet fra Kolbermoor i Bayern utvikler, konstruerer og selger mekaniske og elektroniske systemer for blant annet filmindustrien. IDEA VISION har også spesialisert seg på stabiliserte kameraplattformer. "Vi fokuserer på en blanding av tyske kvalitetsstandarder, maksimal fleksibilitet i bruken, enkel håndtering og rask montering på en rekke ulike bærere", sier Fellinger om virksomheten. Disse egenskapene gjelder også for ACE Stoßdämpfer GmbH fra Langenfeld, så samarbeidet mellom de to selskapene i forbindelse med Hybris Shock Absorber fra IDEA VISION kommer ikke som noen overraskelse.


Problem: Gjør kamerabevegelser jevnere og mindre rykkete
Hybris Shock Absorbers er utviklet for bruk under eller overhengende på profesjonelle filmkameraer, motoriserte gimbaler eller stabiliserte kamerahoder. Med dette 14 kg tunge stabiliseringssystemet kan profesjonelle kamerateam kompensere for vibrasjoner og støt som oppstår når de filmer mens de kjører bil, motorsykkel eller båt. En justerbar lineær induksjonsbrems og et fjærsystem danner en stabil plattform for filming med Hybris Shock Absorbers. Takket være en betjening som kan konfigureres og styres via en app, kan systemet betjenes berøringsfritt, arbeide med høy presisjon og er dessuten slitasjefritt og væruavhengig. Bremse- og dempingsytelsen er ekstremt presis takket være det magnetiske virvelstrømprinsippet, og man unngår direkte mekanisk belastning på alle deler av systemet og tilhørende komponenter som kardan eller kamera. Disse kan veie mellom 1 kg og 40 kg og dempes av Hybris Shock Absorber over en fjærvandring på 46 cm. Fordi systemet ofte brukes i tøffe omgivelser, for eksempel i ujevnt terreng, til sjøs og på racerbaner, var designerne på jakt etter ekstra demping. Dette for å sikre en myk stopp ved enden av fjærbevegelsen og dermed også opprettholde et stabilt bilde av kameraet. Det ønskede dempingselementet skulle også brukes til å begrense den maksimale fjæringsveien når kamerateamene ønsket å filme i humpete terreng rett over bakken. I dette tilfellet var målet å unngå uønsket påvirkning av hele systemet.


Løsning: Rådgivning og tester førte til egnede strukturelle de mpere

ACE samarbeider vanligvis med kundene for å finne den riktige dempingsløsningen basert på designdata. Mange standardløsninger kan også utformes ved hjelp av beregnings- og konfigurasjonsverktøyene på ACEs nettsted: www.ace-ace.de/de/berechnungen.html. Men siden filmopptak involverer utstyr med ulik vekt og ingen kamerabevegelser er like, ble det i dette spesielle tilfellet raskt klart at det ikke bare var behov for en dempingsløsning av høy kvalitet, men også en fleksibel leverandør. Det ble raskt klart at ACE kunne levere begge deler. Mark Fellinger i Kolbermoor hadde ingen teknisk ekspert fra det Langenfeld-baserte selskapets tyske salgsnettverk å kontakte. I stedet kom Hans-Jürgen Greindl, ACEs salgsingeniør med ansvar for Østerrike, til ham fordi han hadde kortest reisevei fra ACE-anlegget i Linz. Da en test med små støtdempere ikke var helt tilfredsstillende, fikk Hans-Jürgen Greindl den rette ideen: "Etter at jeg så de lette aluminium-titan-rammene til Hybris-støtdemperne, var det klart at våre TUBUS-strukturdempere også kunne boltes fast til dem raskt og enkelt, praktisk talt etter mål."Strukturdemperne, som kalles TUBUS på grunn av sin rørlignende form, er et ideelt alternativ til hydrauliske små og industrielle støtdempere når retardasjonen ikke trenger å være helt lineær og presis. TUBUS er tilgjengelige som støtdempere i over 140 forskjellige versjoner fra ACE, og brukes til å bremse ned masser, spesielt under ekstreme driftsforhold. "Med en levetid på over én million belastningssykluser egner de seg også for det store antallet støt som kan forventes, ettersom enkeltopptak og sekvenser på filmsett ofte må gjentas", understreker Hans-Jürgen Greindl.

Av de mange ulike demperne av co-polyesterelastomer valgte partnerne de radiale versjonene. Disse har den fordelen at de bremser spesielt mykt og dermed sørger for de ønskede jevne bildene. De er tilgjengelige med slaglengder fra 17 mm til 60 mm, og takket være den kompakte utformingen kan de enkelt integreres i eksisterende konstruksjoner. De små komponentene kan absorbere energier fra 1,2 Nm/slag til 146 Nm/slag. For å oppnå ikke bare et godt resultat, men det ideelle resultatet, jobbet teamet tett sammen for å finne TR83-50, som til slutt ble brukt. Som alle representanter for denne familien er de vedlikeholdsfrie og klare til montering, de varmes nesten ikke opp i det hele tatt og sørger derfor for jevn dempingsytelse. Med en slaglengde på 50 mm gir de nå dempere for alle kamerabevegelser som tåler individuelle belastninger med en energiabsorpsjon på opptil 45 Nm/slag. En fornøyd Mark Fellinger ser mottoet til IDEA VISION GmbH bekreftet: "Ingenting er så bra at det ikke kan forbedres." Og vi kan glede oss til actionscener fra filmer som er filmet ved hjelp av Hybris-støtdemperne.

Flere nyheter

Idrettsforskere bruker også hydrauliske maskinelementer i sine konstruksjoner. Spesielt n&a...

Transport av mRNA-vaksinen mot covid-19 fra Biontech/Pfizer er en reell logistikkutfordring. P&ar...

I tillegg til programvare for dimensjonering, CAD-data og simuleringer, tilbyr ACE Stoßd&au...

ACE Stoßdämpfer GmbH tilbyr nå designingeniører ikke bare konfigurasjons-...

Digitalisering og lean management blir sett på som en kjærkommen slankekur i mange bedrifter. Hvo...

Når rullestoler testes, er produsentene av forståelige grunner forsiktige. At...