Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

15.11.2023 01:11

På nye veier med TUBUS strukturdempere fra ACE: den enakslede rullestolinnovasjonen fra Hoss Mobility

Det er mye rom for forbedringer når det gjelder utforming av rullestoler. Det viser den enakslede Hoss Mobility, som er utviklet med utgangspunkt i en Segway. Den elektriske rullestolen fra det østerrikske selskapet med samme navn er manøvrerbar og terrenggående. Teamet som ledes av grunnleggeren og elektroingeniøren Lukas Rigler, har installert strukturelle dempere fra ACE for å sikre komfort for bevegelseshemmede på alle underlag.

Å bruke Segway som grunnlag for fremtidens rullestoler kan i utgangspunktet virke paradoksalt. Når alt kommer til alt, får også personer uten funksjonsnedsettelser opplæring når de bruker fritidskjøretøyet for første gang, for å unngå å velte eller ulykker. Sikkerhetsspørsmålet er enda viktigere for personer som bruker rullestol for å komme seg rundt og ønsker å komme seg utenfor allfarvei. Innovasjonen fra Lukas Riglers team, som kom på rullestolideen mer tilfeldig, er spesielt rettet mot disse menneskene: "Da jeg skilte meg av med min private Segway, ble jeg overrasket over at kjøperen var en rullestolbruker. Han ville bygge den om til en ny type rullestol. Det var først da jeg innså merverdien av enakslet teknologi." I rullestolsektoren er håndteringen og den intuitive betjeningen av en Segway virkelig revolusjonerende, og ikke bare for designere som Lukas Rigler. Konstruksjonen, som han har perfeksjonert sammen med drivtekniker Dominik Lorenz og levert langt over 200 ganger, gjør det for første gang mulig å svinge på stedet mens man sitter i rullestolen, kjøre over bakker og daler og til og med kjøre trygt gjennom snødekt terreng - alt sammen med kompakte dimensjoner. De større hjulene sammenlignet med de små hjulene på vanlige modeller viser seg også å være en fordel. Dette ble tydelig da han hjalp kjøperen av sin gamle Segway med å bygge om og utvikle prototypen av Hoss Mobility. For å kunne utnytte det fulle potensialet til den selvbalanserende Segway-driften, utviklet designeren en rullestol fra bunnen av.


Hastigheter og passende demping som utfordringer

Det spesielle med rullestolen hans, døpt "Hoss", og nøkkelen til den intuitive håndteringen, er det enakslede kjøretøyets evne til å stabilisere seg dynamisk. For å forklare dette sammenligner Lukas Rigler med den mest kjente intuitive måten å bevege seg på, nemlig kroppen vår: "Hvis en person lener seg fremover uten å bevege beina, vil vedkommende falle på nesen. For å unngå å falle, forteller hjernen deg at du skal flytte ett ben fremover i det øyeblikket. Så hvis du lener deg fremover, beveger du deg uunngåelig fremover, ett skritt av gangen. Hesten vår gjør det samme, men med hjul i stedet for ben. Kraftige prosessorer og elektriske motorer overtar hjernens og musklenes funksjon i kjøretøyet vårt. Og bevegelses- og vippesensorer beskytter mot å velte." Disse har til oppgave å analysere kjøreatferden hele tiden, og et uavhengig mekanisk støttesystem stabiliserer rullestolen med hjul foran og bak ved behov. En sammenleggbar mekanisme kjører ut umiddelbart hvis systemet skulle svikte og bringer Hoss til stillstand. Mens en vanlig elektrisk rullestol vanligvis kan kjøres i rundt 6 km/t, kan Hoss Mobility komme opp i 15 km/t. Ifølge kjørespesialist Dominik Lorenz ønsker bevegelseshemmede å bli begrenset så lite som mulig når det gjelder kjøreglede.

En av utfordringene teamet sto overfor var de relativt høye hastighetene som en Hoss Mobility kan oppnå på flatt underlag. I det lange løp er dette en stor belastning for førerens anatomi, spesielt i ulendt terreng. Lukas Rigler kom også over denne designrelaterte oppgaven ved en tilfeldighet under utviklingen frem mot serieproduksjon, og bemerker: "Det er interessant å merke seg at nesten ingen i rullestol tok opp spørsmålet om bedre demping med meg under research, for eksempel på messer. Inntrykket var snarere at rullestoler er som de er, og at man må venne seg til dem. Det var først da en potensiell kunde kom på besøk at jeg ble oppmerksom på dempingen. Mannen hadde en manuelt drevet rullestol som så ut som om Angus MacGyver hadde mekket på den, og en viktig modifikasjon som brukeren hadde bygget selv, var dempingen."Lukas Rigler hadde tenkt på uavhengige fjæringer, støtdempere og gassfjærer, men mannen ga ham ideen om å gjøre hele setet til en dempings- og komfortsone. For å løse denne utfordringen begynte han å søke på internett.


Solid state-demping i form av TUBUS fra ACE som løsning

Hans øyne falt raskt på ACE Stoßdämpfer GmbH. Det brede produktutvalget og den oversiktlige nettsiden www.ace-ace.de var overbevisende. At det i tillegg fantes en egen salgsstruktur i Østerrike, gjorde den første kontakten enda enklere. Samarbeidet på stedet viste seg å være like ukomplisert som det var målrettet. Selv om konstruktøren hadde tenkt seg en praktisk løsning med hydrauliske komponenter, overrasket Hans-Jürgen Greindl, ansvarlig salgsingeniør hos ACE Stoßdämpfer GmbH, med egne undersøkelser og et mye mer kostnadseffektivt alternativ. "Kontakten min hos ACE foreslo solid state-dempere som et intelligent valg for demping av setet. De strukturelle demperne fra ACE som han hadde i tankene, er mindre følsomme for smuss, har ingen føringer eller andre følsomme deler og er derfor praktisk talt uforgjengelige. Etter noen testkjøringer var jeg overbevist", forteller Lukas Rigler. For spesialistene hos ACE var det ingen tvil om at TUBUS, som kalles TUBUS på grunn av den rørlignende formen, ville gjøre jobben sin, og ikke bare på grunn av designet. Ingeniørene fra Langenfeld i Rheinland kunne også se tilbake på erfaringer fra et annet bruksområde. TUBUS har allerede blitt brukt til å optimalisere kjøreegenskapene til elektriske sparkesykler for piloter med ulik vekt. I disse skreddersydde løsningene har ACEs konstruktører brukt ulike strukturelle dempere for ulike vektklasser.
www.ace-ace.de/de/news/angepasste-daempfung-fuer-hochwertige-e-roller?filter=1:10:1

Hoss Mobility GmbH valgte TR-produktfamilien fra ACE blant et stort antall på over 150 individuelle standardløsninger. Denne kjennetegnes av myk retardasjon. Den kompakte konstruksjonen til disse manøvrerbare rullestolene er avgjørende for å få mest mulig ut av fordelene. TR-typene er spesialutviklet for en maksimal slaglengde på mellom 12 og 60 mm med minimal totalhøyde, og energiabsorpsjonen per slaglengde varierer fra 1,2 Nm til 146 Nm. Spjeldene er tilgjengelige i formater med diameter fra 29 mm til 100 mm. Alle disse vedlikeholdsfrie, monteringsklare elementene er laget av co-polyester-elastomer, som bare varmes opp i liten grad og derfor sikrer jevn demping. Sammenlignet med andre komponenter som demper treghetskrefter, som for eksempel gummidempere eller stålfjærer, imponerer TUBUS med en levetid på mer enn 1 million belastningsslag, noe som gjør dem egnet for kontinuerlig terrengkjøring og til og med teoretisk egnet for arv fra en generasjon sjåfører til den neste.


I denne applikasjonen er det installert modeller av typen TR63-43. Det første tallet står for komponentens diameter, det andre for maksimal slaglengde. Denne typen er i stand til å redusere 12,0 Nm/slag. I nødstilfeller kan til og med 17,0 Nm/slag være tillatt. Når de ikke er montert på den revolusjonerende enaksede rullestolen, egner TUBUS i denne serien seg som endeposisjonsdemping i lineære akser, i verktøy- og maskinverktøy, i hydrauliske og pneumatiske enheter, håndteringsenheter og andre bruksområder. Siden de raskt og enkelt kan monteres under setet på en hvilken som helst Hoss Mobility ved hjelp av en spesialskrue, har mange funksjonshemmede allerede fått en betydelig forbedring av livskvaliteten.

Flere nyheter

ACE Stoßdämpfer GmbH utvider sitt utvalg av maskinelementer og presenterer for f&osla...

På det sveitsiske vitensenteret Technorama kan de besøkende oppleve fenomener fra na...

Idrettsforskere bruker også hydrauliske maskinelementer i sine konstruksjoner. Spesielt n&a...

Transport av mRNA-vaksinen mot covid-19 fra Biontech/Pfizer er en reell logistikkutfordring. P&ar...

I tillegg til programvare for dimensjonering, CAD-data og simuleringer, tilbyr ACE Stoßd&au...

ACE Stoßdämpfer GmbH tilbyr nå designingeniører ikke bare konfigurasjons-...