Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

22.12.2023 01:12

Sikkerhetsstøtdempere

Nødstoppspesialister feirer premierer på film og TV

Stadig raskere sporing, stadig mer høyoppløselige bilder: Med utviklingen av digital filmteknologi i studioene til produksjonsselskaper og kringkastere øker kravene til kvalitet og sikkerhet på utstyret. En av markedslederne innen kraner, dollies og sporingssystemer tar ingen sjanser og satser på hydrauliske sikkerhetsdempere som en del av bremseteknologien.

"Solid support on every set" er kvalitetsløftet fra Egripment, et globalt selskap som spesialiserer seg på teknisk utstyr til film- og TV-team og tilhørende tjenester. De nederlandske studioteknologispesialistene underbygger blandingen av høyteknologi og ettersalgsservice med livstidsgaranti på sine traller og kraner. Det er derfor ikke overraskende at Egripments løsninger er å finne på mange messer og arrangementer, både innendørs og utendørs. Selskapet leverer for eksempel skinner for både bakke- og hengende konstruksjoner og tilhørende fjernstyrte dollyer, som er en viktig del av programmet for film- og TV-produksjoner på utendørs-, hall- og studioshow eller konserter, og også for sportsarrangementer, inkludert olympiske leker.

The Fast and the Furious

I tillegg til kvalitet og support tilbyr Egripment et annet stort pluss: ingeniørkunnskap som er basert på mer enn 40 års praktisk arbeid i bransjen. Den er et resultat av daglig kontakt med kameramenn, crew, operatører og teknikere som arbeider på et

stadig høyere faglig nivå. I tillegg til felterfaringen legger Egripment stor vekt på design og innovasjon. Sammen med løpende rådgivning sørger selskapet for at produktene passer til behovene i alle filmmarkeder. Resultatet er utviklingen av en sofistikert serie Egripment-kraner, -dollyer, fjernstyrte kamerahoder og ulike sporingssystemer.

Rick Velthof, Egripments globale salgssjef, forklarer: "I tillegg til høy kvalitet forventer kundene våre høy pålitelighet av løsningene våre, noe vi blant annet dokumenterer med livstidsgarantier." Han illustrerer kravene som stilles til Egripments konstruksjoner med denne sammenligningen: "Mens det for ikke så lenge siden var mulig å avslutte sporingsopptak med elektronisk styrte stopp og sikre den fjernstyrte kameradollyen på skinnesystemet i endeposisjonene ved hjelp av gummibuffere, er dagens hastigheter i studioer eller på sportssendinger for høye for denne typen sikkerhetselementer. Et annet eksempel er oppløsningen som kan oppnås, som allerede er 8K." Høyteknologiske funksjoner som disse krever at dagens studio- og opptaksteknologi kalibreres svært nøyaktig før bruk, og at datakvaliteten opprettholdes på samme høye nivå gjennom hele produksjonen. Rick Velthof: "Under disse forholdene er det knapt noen produksjon som har råd til å bruke mye tid på å kalibrere et kamera og en dolly som har krasjet inn i gummibufferne på grunn av feilbetjening eller plutselig strømbrudd og deretter spretter tilbake. Det kan i enkelte tilfeller ta opptil tre dager å få denne duoen tilbake på linje med resten av utstyret, for eksempel kontrollmonitorer og lysanlegget."

Slike uakseptable nedetider på det visuelle området er ett aspekt som gjør at det stilles større krav til sikkerhet, et annet er den hørbare delen av filmteknologien, siden bremsebevegelsene til mange servomotorer og spesielt gummibuffere er alt annet enn lydløse og kan forstyrre lydteknikerne under arbeidet. Den største bekymringen er imidlertid å forhindre enda mer kostbare skader hvis dollyen og kameraet blir alvorlig skadet i en krasj ved enden av sporet. "Vårt Generic Track System er et fjernstyrt kamerasystem med en vekt på opptil 80 kg som beveger seg på en sporvidde på 40 cm med en maksimal hastighet på 3 m/s over en maksimal lengde på 50 m, og som også muliggjør kurver. Hvis det skjer en reell kollisjon i enden av en slik bane, kan skadene på kameraet alene beløpe seg til over 100 000 euro", forteller Rick Velthof. For å unngå denne typen ulykker på settet tok Egripment-teamet en nærmere titt på markedet for sikkerhetsprodukter innen lineærteknologi og ble oppmerksom på ACE Stoßdämpfer GmbH fra Langenfeld i Tyskland, en spesialist på industriell dempingsteknologi. På den ene siden ble Egripment oppmerksom på ACE Stoßdämpfer GmbHs tilstedeværelse på nettet og det brede utvalget av løsninger for bevegelseskontroll på www.acecontrols.co.uk og på nettstedet www.ace-ace.nl/ på nederlandsk. På den andre siden skyldes det også den personlige tilstedeværelsen til ACEs salgsteam i Nederland.


Last Man Standing

ACE Controls Inc. ble grunnlagt for 60 år siden i nærheten av Detroit, Michigan, USA, og er ikke bare oppfinneren av justerbare støtdempere og fortsatt teknologileder, men også et selskap som har vært en del av Stabilus Group siden 2016. ACE Stoßdämpfer GmbH, det tyske datterselskapet for Europa, dekker markedet med distributører og et team av salgsingeniører. I dette tilfellet, som i mange andre tilfeller, var Ralf Küppers og Han Titulaer, som representanter for ACE i BeNeLux-landene, bokstavelig talt de nærmeste. Rick Velthof fra Egripment: "I tillegg til det gode inntrykket vi allerede hadde av ACEs nederlandske hjemmeside, var Ralf Küppers rask til å reagere og villig til å besøke oss på kort varsel, slik at han kunne se på konstruksjonen på stedet og tilby oss en perfekt tilpasset hydraulisk dempingsløsning."

I Nederhorst den Berg i Nord-Holland, som ligger i umiddelbar nærhet av Hilversum, som er internasjonalt kjent for sin TV- og radiostasjon, fikk Ralf Küppers, takket være Egripment-teknikerne, satt seg inn i de ulike banesystemene og dollyene deres, samt de nevnte nøkkeldataene når det gjelder vekt, hastighet og ruten som skal kjøres på banesystemene. "Som sportsentusiast som allerede hadde sett moderne fjernstyrte kameraer i bruk, for eksempel i svømmekonkurranser, kjørte jeg til Egripment med en grov idé om ytelsen til lineær teknologi og den tilsvarende retardasjonsevnen som kreves. Men i praksis kommer dollyene opp i hastigheter på over 50 km/t på mange TV-stasjoner, for eksempel under gameshows eller direktesendinger med mange personer i rask bevegelse eller under konserter. Dette fikk meg til å innse at i dette tilfellet måtte alt være jevnt og lydløst i tilfelle en nødstopp - og i tillegg veldig raskt." Derfor brukte han designprogramvaren fra ACE, www.acecontrols.co.uk/uk/sizing/safety-products/online-calculation.html, la inn nøkkeldataene for masse, hastighet og avstand og foreslo å prøveinstallere to SCS33-25EU sikkerhetsstøtdempere i hver ende av den tidligere testkonstruksjonen. Disse hydrauliske maskinelementene, som er konstruert for nødstopp og har en levetid på opptil 1 000 fulllastsykluser, fungerer pålitelig i tusenvis av industrielle applikasjoner, bokstavelig talt som siste skanse for å beskytte lineære konstruksjoner. De fungerer også som en slags mekanisk kollisjonspute for følsomme komponenter som sleder og de påmonterte konstruksjonsdelene når de akselereres på en bane og i verste fall må bremses ned til 0 km/t umiddelbart og uten tilbakeslagseffekt når de treffer endeposisjonen. Med slike laurbær følte Ralf Küppers seg trygg på at selskapets sikkerhetsstyrker, som allerede hadde bevist sine kvaliteter i utallige nødsituasjoner og som ikke er fremmede for portaler og transportbånd, prosessanlegg eller monteringsmaskiner verden over, også ville holde stand når de hadde premiere i film- og fjernsynsbransjen.


Silent Movie

Takket være den kompakte konstruksjonen med en størrelse på M33x1,5 og gjennomgående gjenger kan sikkerhetselementene, som hver veier 0,5 kg, raskt integreres i konstruksjonen, og med sine mørke, herdede stålkropper gjør de seg godt i det antrasittfargede miljøet på filmsett. "For å øke fleksibiliteten og tilpasse denne nødstoppløsningen enda bedre til kundespesifikke forhold på stedet, er SCS33-25EU-spjeldene montert i universelt justerbare klemmehylser hos Egripment. På den måten oppfyller de funksjonen med å stoppe dollyene på en skånsom måte ved slutten av kjøreturen, samtidig som de reduserer skader og vibrasjoner til et minimum. Det spesielle med de universelt justerbare spennhylsene er imidlertid at det er enkelt å installere mellomstoppere ved fastsettelse av kjøretraséen, og at det i prinsippet er mulig å sikre uendelig lange kjøretraséer", forteller Ralf Küppers om det videre samarbeidet. Med en slaglengde på 23,2 mm arbeider de selvjusterende sikkerhetsdemperne med en jevn energiabsorbering på opptil 310 Nm per slaglengde i tilfelle en kollisjon. Det betyr at de med de angitte verdiene for en maksimal masse på 80 kg og en kjørehastighet på 3 m/s ved en nødstopp forbruker 100 prosent av energien uten tilbakeslag og avgir den resulterende varmen til omgivelsene via det ytre stålhuset. I tillegg til at de hydrauliske demperne er mer tidsriktige i forhold til kravene til moderne filmteknologi på settet takket være de beskrevne hovedfordelene ved nødstopp, har de en annen fordel i forhold til de tidligere brukte gummibufferne: De utøver også mindre støttekrefter på skinnene ved sammenstøt, det vil si når de akselererte massene treffer komponenten. Etter at ACEs løsning ble installert på Egripment, ble det ikke lenger registrert noen bøyning av skinnekonstruksjonen under bremseprosessen. Teamet rundt Rick Velthof har fått gode tilbakemeldinger fra kundene om den økte sikkerheten og de nye bruksmulighetene som den hydrauliske dempeteknologien gir. Den viser ikke bare sin styrke ved full kamerabevegelse og maksimale hastigheter på 0,5 m/s, men overbeviser også i den andre enden av hastighetsområdet, ved at sikkerhetsdemperne kan presses gjennom slaget ved minimum 0,02 m/s i krypehastighet. Under disse forholdene yter støtdemperen minimal motstand mot massene som kommer i kontakt med den, og det er ingen bremseeffekt, slik at teamet på settet kan flytte den fjernstyrte dollyen mot demperne nesten i sakte film, og avslutte kamerabevegelsen svært mykt og lydløst. Med dagens ofte automatiserte teknologi og den høye støyfølsomheten i studio er dette en ytterligere fordel sammenlignet med forrige generasjons dempere.





Flere nyheter

Digitalisering og lean management blir sett på som en kjærkommen slankekur i mange bedrifter. Hvo...

Når rullestoler testes, er produsentene av forståelige grunner forsiktige. At...

Når rullestolprodusenter tester rullestoler, er det av forståelige grunner va...

Når det gjelder industriell dempingsteknologi, er ACE en av de første anløpsstedene for de fleste ingeniører og designere verden over. Uansett hvilke spørsmål ekspertene har i disse dager, svarer ACE alltid raskt, enten på nettet eller ved personlig kontakt på stedet.

Det er mye rom for forbedringer når det gjelder utforming av rullestoler. Det viser den enakslede...

Avlastning ved håndtering og ombygging: universal skrutrekker med gassfjær og strukturelle dempere fra ACE