Katalog

ACE Stoßdämpfer GmbH

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

ACE Stoßdämpfer GmbH

  • RoHS
  • Reach
  • DIN ISI 9001:2015

31.05.2023 01:05

Innovative elsparkesykler med tilpassbar demping fra ACE: scuddy Premium V2

Ingeniørene Tim Ascheberg og Jörn Jacobi og teamet deres fortsetter suksesshistorien til de elektriske sparkesyklene scuddy. Takket være mange videreutviklinger går markedslanseringen av andre generasjon av scuddy Premium godt. Dette skyldes først og fremst den økte fleksibiliteten, kjøreegenskapene og ergonomien til det innovative kjøretøyet med tohjulet foraksel. Nyheten har blitt enda mer tilpasningsdyktig, også når det gjelder dempingen. Designerne har nok en gang realisert dette med komponenter fra ACE.

Allerede da scuddy-oppfinnerne presenterte sin første trehjulede el-sparkesykkel i 2012, var den designet som et kjøretøy av høy kvalitet med veigodkjenning, raskt realisert og en suksess på kort tid. Med scuddy Premium V2 lanserer selskapet fra Kiel en etterfølger som setter nye standarder når det gjelder ytelse, komfort og variabilitet. Bakgrunnen for disse fremskrittene er trenden med at stadig flere mennesker oppdager fordelene med en elsparkesykkel, ikke bare i urbane områder. Det unike med scuddy er at den kombinerer kjøreegenskapene til en moped med en foldemekanisme som gjør at el-sparkesykkelen i alle versjoner kan foldes sammen til størrelsen på en drikkekasse. På grunn av den kompakte sammenleggbare størrelsen kan en scuddy tas med gratis som bagasje på for eksempel Deutsche Bahn. Det er heller ikke nødvendig å lete etter parkeringsplass i bysentrum. I praksis har det sammenleggbare designet åpnet for flere bruksområder. "I mellomtiden ser man ofte scuddys på campingplasser. Det skyldes også at bobiler er blitt mer og mer populære etter covid-19-pandemien, og at det finnes mange reisende best agers. Mens de unge er begeistret for kjøregleden, setter de eldre pris på den fleksible mobilitetsformen og den økte feriekomforten den gir", forklarer Jörn Jacobi, teknisk direktør i scuddy. Han påpeker at kjøretøyet nå er tilgjengelig i fem forskjellige versjoner for de ulike brukergruppenes individuelle behov, hver med en maksimal vekt på 29 kg avhengig av utstyr. Uansett om det er snakk om en sportslig kjøretur i stående stilling eller en komfortabel kjøretur i sittende stilling, tilpasser scuddy seg til kjørebehovene, sier Jörn Jacobi.




bygget på ACE-dempingsløsninger fra starten av I alle versjoner har el-sparkesykkelen, som kan foldes sammen til en størrelse på 62 x 53 x 42 cm, et batteri som kan lades i vanlige stikkontakter. Avhengig av konfigurasjon og kjørestil har den en rekkevidde på opptil 70 km. Maksimal hastighet varierer mellom 15 km/t og 45 km/t. For 15 km/t-modellen, som også egner seg som rullestol for syke med spesialgodkjenning, er det ikke hjelmplikt i Tyskland, og den kan kjøres overalt uten førerkort fra 15 år. 20 km/t- og 25 km/t-versjonene faller inn under mopedkategorien, men førstnevnte kan kjøres uten hjelm. Begge kan kjøres fra fylte 15 år med mopedprøvesertifikat, med mindre du er født før 01.04.1965, da kan du kjøre uten prøvesertifikat. For de andre modellene, som er 35 km/t og 45 km/t, må føreren ha AM-kørekort.

Dette kan tas fra fylte 16 år og er en del av alle vanlige førerkort, for eksempel førerkort B. Alle modellene har vist en klatreevne på 30 prosent i tester med en fører på 80 kg. En maksimal last på 125 kg er tillatt for utslippsfri transport. De karakteristiske to hjulene på scuddy-forakselen gir en svingfølelse som minner om carving på ski og sørger for kjøreglede. For å sikre at dette også gjelder i opptil 45 km/t og på så mange veidekker som mulig, har gründerne helt fra starten av satset på dempingsløsninger fra ACE Stoßdämpfer GmbH. "Ingeniørteamet hos ACE har alltid vært lydhøre overfor oss siden 2012 og har også bidratt med dempingsideer til scuddy-utviklingen for å forbedre løsningene våre. Det at ACE også kan tilby dempere som ikke krever avbøyningskinematikk og dermed tar minimalt med plass, er en stor fordel", sier designer Sebastian Vetter om samarbeidet. I begynnelsen av samarbeidet ble derfor de strukturelle demperne supplert med tilskjærte SLAB-dempingsplater fra ACE. På grunn av de gode erfaringene med kvalitet, utvalg og fleksibilitet gikk samarbeidet inn i neste runde med scuddy Premium V2. Blant nyhetene er en mer intuitiv sammenfolding av kjøretøyet. Samtidig sørger den lekfrie foldemekanismen for at brukerne har enda mer kjøretøy til rådighet.




Komforten økes også med et mer individuelt valg av dempere.Ulike dempere for ulike vektklasser "Det er litt som på ski. Der justeres bindingen forskjellig avhengig av førerens vekt. Og det er klart at kroppsvekten også krever ulik demping når man sykler over ujevnheter som jettegryter, røtter eller kumlokk", sier Jörn Jacobi og gir et innblikk i nødvendigheten av individuell demping. I spesifikasjonene for ACE sto det at det var behov for tre ulike dempingssystemer. Ett for vektklassen opp til 80 kg, ett for vektklassen mellom 80 kg og 110 kg og ett for kunder som veier mer enn 110 kg. Sammen brukte partnerne ACEs designprogramvare for å finne ut at ulike strukturelle dempere var best egnet for alle tre klassene. Grunntypene som ble valgt, var TR64-41H-OS, TR68-37H-OS og TR79-42H-OS. Som tidligere stilte ACE gratisprøver til rådighet for testfasene og kunne levere dem umiddelbart takket være den høye tilgjengeligheten på lageret i Langenfeld. Under og etter testene integrerte designerne komponentene kalt TUBUS på svingarmen for å oppnå best mulig kjørekomfort. I motsetning til forgjengeren ble dette ikke gjort som en tandemkonstruksjon. Mens den minste av de valgte strukturdemperne, som alle er laget av co-polyester-elastomer, har en verdi på 25 Nm/slag, har den midterste 66,5 Nm/slag og den største 81,5 Nm/slag. Med en levetid på over en million slag kan TUBUS også brukes av dem som kjører mye, ettersom de vedlikeholdsfrie elementene ikke krever ekstra endestopp. Det faktum at de gjør jobben sin pålitelig i temperaturområder fra -40 °C til 90 °C, gjør e-rullene mer enn godt rustet for fremtiden. For konstruktørene var det også viktig at monteringen er enkel å utføre. Den radiale belastningen i TR-H-serien sørger for en spesielt myk retardasjon.

"H" står for en hardere materialblanding, noe som fører til den ønskede høye energiabsorpsjonen sammenlignet med andre radialt dempende TUBUS. De første testsyklistene ble sitert med utrop som "rad fra kjøreopplevelsen" og mener at videreutviklingen av den vellykkede scuddy-modellen har vært verdt det. Tim Ascheberg, grunnleggeren av selskapet og ansvarlig for markedsføring og PR, påpeker også at følelsen av scuddyen har blitt bedre, og at teamet har lyktes med å utvikle kraftelektronikk som kan brukes utover scuddyen og bringe den til markedsmodenhet. Det faktum at dette er tilgjengelig som et OEM-produkt for e-scooterprodusenter, er et bevis på Kiel-teamets høye kvalitet, allsidighet og suverenitet.

Konseptet med det sammenleggbare kjøretøyet er så unikt at den sofistikerte drivteknologien også kan tilbys andre markedsaktører. På spørsmål om dempingsteknologien sier Tim Ascheberg at de er svært fornøyde med ACE når det gjelder kvalitet og produktutvalg.

Dette skyldes ikke minst at individuelle ønsker nå kan oppfylles på en mer målrettet måte, og at kjørekomfort er noe kundene setter stor pris på.

Flere nyheter

TUBUS strukturdempere er for filmstjerner det stuntmenn er for dyre filmkamerasystemer: De tåler...

Digitalisering og lean management blir sett på som en kjærkommen slankekur i mange bedrifter. Hvo...

Når rullestoler testes, er produsentene av forståelige grunner forsiktige. At...

Når rullestolprodusenter tester rullestoler, er det av forståelige grunner va...

22.12.2023 01:05

Sikkerhetsstøtdempere
Nødstoppspesialister feirer premierer på film og TV
Når det gjelder industriell dempingsteknologi, er ACE en av de første anløpsstedene for de fleste ingeniører og designere verden over. Uansett hvilke spørsmål ekspertene har i disse dager, svarer ACE alltid raskt, enten på nettet eller ved personlig kontakt på stedet.